De uitkomsten
De bezoeken en gesprekken leverden interessante resultaten op. De uitkomsten van deze gesprekken werden in een gezamenlijke terugkoppeling besproken. We ontvingen mooie complimenten en ook verbeterpunten.
Thematafel 1 : Meedoen in de samenleving.
Tops Talant en Reik:
•Verbetering van de onderlinge band tussen begeleider en cliënt.
•Het ontdekken en laten groeien van talenten
•Het vrijmaken van medewerkers die zich helemaal aan deze bijzondere taak (culturele en arbeidsprogramma) kunnen wijden.
•Prachtig om te zien hoe ondernemend er wordt gewerkt en de verbinding die er tussen zorg en werk is gelegd.
Tips Talant en Reik:
•Zet de activiteiten vanuit de culturele hoofdstad voort en zoek daarbij verbinding en samenwerking met arbeid en scholing.
•Deel de successen.
Reik:
•Probeer de UWV-gelden voor jobcoaching naar je toe te halen. Certifieer je als jobcoach en doe het zelf.
•Geef richting politiek een signaal over volwaardigheid van werk en dito inkomen.
Thematafel 2 Het kwaliteitsrapport
Tops Talant en Reik:
•Vergroten van het gebruikersgemak voor medewerkers voor het melden van incidenten, waarbij het meldsysteem dit ondersteund.
Reik
•Het cliëntdossier ‘Jouw omgeving’ biedt alle mogelijkheid tot eigen regie van de cliënt
Tips Talant en Reik
•Zorg dat in‘het goede gesprek’ de cliënt goed vertegenwoordigd is.
•Zorg dat naast de digitale versie en een printversie van het kwaliteitsverslag beschikbaar is. Dat vergroot de toegankelijkheid.
•Zorg voor meer bewustwording van de rol van de cliëntvertrouwenspersoon en over de inzet van een ervaringsdeskundige.
Reik
•De schrijftaal in het kwaliteitsverslag is te moeilijk
Thematafel 3 locatiebezoek bij De Brasserie van Talant en De Trekker/ Twaspan van Reik.
Tops voor Reik en Talant
•Passie en positieve energie voor de cliënten.
•moedige ondernemers die risico’s durven nemen
•de betrokkenheid van de bestuurder die mee was op locatiebezoek.
Tips voor Reik en Talant
•Maak de identiteit van Alliade helder
Reik
•Maak er een doel van dat iedereen bij Reik een zinvolle dagbesteding heeft.
Thematafel 4 Medezeggenschap
Tops Talant en Reik
•Medezeggenschap zit ‘diep’ in de organisatie
•Betrokkenheid van cliënten
Reik
•Filmpje met uitnodiging vanuit cliënten om deel te nemen aan de cliëntenraad
Tips Talant en Reik
•Hou niet al te ‘spastisch’ vast aan het organisatiemodel van medezeggenschap. Een koffiemoment kan hetzelfde effect hebben zonder formele status.
•Hou het beheersbaar.
Reik
•Stel per team een begeleider aan als aandachtfunctionaris en breng die in contact met de coach van de cliëntenraad
•Ga als coach cliëntenraad naar teams/locaties toe om informatie op te halen, in plaats van centraal.
Tafel 5 Het goede gesprek
Tops Talant en Reik
•Vanuit cliënten en verwanten dit goede gesprek als initiatief oppakken
•Het goede gesprek is breder dan alleen het zorgaspect
Tips Talant en Reik
•Neem positieve zaken als uitgangspunt.
•Voer ‘het goede gesprek’ op verschillende niveau binnen de organisatie en haak de medezeggenschapsraden aan.
Samenvattend kunnen we concluderen dat het een geslaagde dag was en dat we omringd werden door collega's die het beste uit zichzelf willen halen.